“Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden”

Het Londense winkelcentrum Westfield viert zijn tiende verjaardag met een blik op de toekomst: Westfield onthult een futuristische strategie ‘Destination 2028’ met leverdrones, slimme wc’s, moestuinen en bezinningsruimtes.

Natuur en hoogtechnologische snufjes hand in hand

De toekomst van de winkelcentra draait rond ‘retailtainment’, meent Westfield: naar aanleiding van het tienjarig bestaan van zijn Londense vestiging heeft de groep met een panel experten een winkelcentrum van de toekomst uitgewerkt. Het winkelcentrum wordt volgens hen een hypergeconnecteerde microstad, waar natuur en hoogtechnologische snufjes hand in hand gaan.

Winkelcentra worden veel méér dan plekken om te gaan shoppen, volgens de visie van Westfield. Het worden plekken waar ambachtslui live producten creëren, maar ook kunstenaars en artiesten voor beleving zorgen. In het winkelcentrum van de toekomst komen zelfs leeskamers en stilteruimtes om tot rust te komen, net als workshops in mindfulness en leslokalen waar retailers en merken consumenten dingen kunnen bijleren.

Beleving wordt tegen 2028 nog belangrijker, klinkt het, net als ‘beter gaan leven’.

Lees verder op RetailDetail