Hoe winkelvastgoed inspeelt op wijzigend koopgedrag

E-commerce verdringt de fysieke winkel niet, maar stimuleert retailers en winkelcentra wel om innoverende concepten uit te rollen. Kwestie van te beantwoorden aan de verwachtingen van millennials en Generatie Z.

Shopping hubs

2017 was een ‘gemiddeld’ jaar voor de winkelvastgoedsector, analyseert vastgoedadviseur JLL. Er zal tegen eind december zo’n 350.000 m² winkelruimte verhuurd zijn, in 681 transacties. Flink wat minder dan de 450.000 m² van 2016, maar toen openden grote projecten zoals Rive Gauche, Docks Bruxsel en de uitbreiding van Les Grands Prés. Ook werden er dit jaar minder retailparken opgeleverd (slechts 60.000 m² tegen een vijfjarig gemiddelde van 164.000 m² per jaar).
De tophuurprijzen in de beste winkelstraten blijven stabiel op 2.000 euro per m² per jaar. Maar gemiddelden bedriegen: de Antwerpse Meir is attractief over de gehele lengte terwijl de Brusselse Nieuwstraat meer in trek is aan de zuidzijde (waar de aansluiting met The Mint een troef is) en moet inboeten ter hoogte van City 2. In shoppingcenters daalt de passage en dus ook de huur. De prijzen stijgen in retailparken, waar de vraag groter is dan het aanbod. Want ondanks de vernieuwde belangstelling voor stadscentra kijken veel retailers naar de periferie, weet Head of Retail Thierry Debourse van JLL. “H&M is hierin een trendsetter, andere spelers volgen. We zien ook ‘shopping hubs’ ontstaan, een mix van fysieke retail en e-commerce afhaalpunten.”

Gedifferentieerd aanbod

De groei van e-commerce vertaalt zich niet in een achteruitgang van de fysieke winkel, benadrukt Debourse. Zeker in België blijft het aandeel van online eerder beperkt. Ook millennials en Generatie Z shoppen graag in fysieke winkels. “Maar de vraag is: in welke winkels? We zien het landschap toch wel veranderen.” Het winkelvastgoed evolueert mee met het wijzigend koopgedrag. Enkele trends?

Lees verder op: RetailDetail