Automatisatie logistiek leidt tot andere gebouwen, maar op zelfde locaties

Vastgoedgroep JLL verwacht dat de automatisatiegraad in de logistieke gebouwen de komende vijf jaar fors zal toenemen. Momenteel is 5% van de Europese logistiek erg geautomatiseerd en 15% in zekere mate. De resterende 80% zijn traditionele logistieke hallen. Door het groeiende personeelstekort in de bestaande logistieke hotspots zullen automatisering en robotisering aan belang winnen.

JLL publiceert jaarlijks een rapport over een markttrend in de logistiek. Na ‘Last Mile Logistics’ over stadslogistiek vorig jaar, wordt dit jaar de automatisatie van de logistieke distributie onderzocht in ‘Labour & Automation’.

Volgens de onderzoekers zal die groeiende automatisering geen invloed hebben op de locatie van de gebouwen: de strategische ligging zal cruciaal blijven. De inplanting van een logistieke site hangt namelijk vooral af van de aanwezigheid van afzetmarkt, transportinfrastructuur en de nabijheid van een logistieke distributiehub.

De inzet van automatisatie zal wel een impact hebben op het type gebouw dat gevraagd wordt.  JLL somt een aantal trends voor toekomstige logistieke gebouwen op:

  • De grondoppervlakte wordt kleiner doordat automatisatie en robots een grotere densiteit en een hogere stapeling van goederen mogelijk maken.
  • Hogere hallen zullen standaard worden, onder andere door gebruik van mezzanines.
  • Mezzanines zullen frequenter aanwezig zijn in opslagruimten en zullen aan hogere technische vereisten moeten voldoen.
  • De draagkracht van de vloeren zal groter moeten zijn, vermits de ladingdensiteit en -hoogte zal verhogen.
  • Kleinere gebouwen zullen minder grote stukken grond nodig hebben.
  • Naarmate de automatisatiegraad van de opslagruimte stijgt, zal er minder kantoorruimte, minder sociale ruimten en minder parking nodig zijn.

Voor oudere gebouwen zullen modulaire automatisatiesystemen op maat gemaakt kunnen worden. De aanwezigheid van voldoende elektrische stroomsterkte zal daarentegen wel cruciaal zijn, zowel voor het goed functioneren van de automatisatiesystemen als voor het gebruik van elektrische vervoermiddelen.

Bron: Transportmedia