Vlaamse stationsbuurten populairder dan ooit: ruim 100.000 m2 extra kantoorruimte in de pijplijn

Bedrijven zijn bereid om hoge prijzen te betalen voor strategisch interessante ligging

Kantoorgebouwen die vlakbij het station gelegen zijn, waren nog nooit zo populair. De treinstations in Vlaanderen krijgen er de komende jaren zo naar schatting 100.000 m² aan nieuwe kantoorruimte bij. In de Brusselse noordwijk gaat het zelfs om een veelvoud. Er staan liefst 12 projecten in de steigers, goed voor zo’n 400.000 m². De gure stationsbuurten van weleer behoren daarbij echt tot het verleden. En dat vertaalt zich ook in de huurprijzen, die op dit soort gegeerde locaties meer dan ooit pieken. Dat alles blijkt onder meer uit het jaarlijkse Trendsrapport van Group Hugo Ceusters-SCMS, één van de grote spelers in commercieel- en kantorenvastgoed.

Overal in België strijden bedrijven om een plekje in de stationsbuurten. Een schril contrast met enkele jaren geleden toen de wijken om en rond de stations vaak verloederde buitenbuurten waren. Anno 2018 is de situatie dus helemaal omgekeerd: projectontwikkelaars en bedrijven kijken almaar vaker naar stations om te ontwikkelen. In totaal komt er in Vlaanderen naar schatting zo’n 100.000 m² aan kantoorruimte aan stationslocaties bij. Ook de NMBS zet met haar renovatie en verdere ontwikkeling van stations – zoals Gent-St-Pieters en Mechelen – volop in op de revival van de Vlaamse stations.

Aan het station van Gent-Sint-Pieters is bijvoorbeeld met project Diamant zo’n 17.000 m² in aanbouw. In Brugge start de derde fase van Nieuw Brugge, goed voor 6.000 m². En aan het station van Mechelen zit er met de Emmaüs-site, MG city station, het Zegel en het Virix-project bijna 40.000 m² kantoorruimte aan te komen. Ook aan de stations van steden zoals Hasselt, Turnhout en Roeselare zitten verschillende kantoorprojecten in de pijplijn.

Duurdere huurprijzen

Dat iedereen een kantoor wil vlakbij een treinstation, vertaalt zich ook in stijgende huurprijzen. Uit het Trendsrapport van Group Hugo Ceusters-SCMS, expert in commercieel vastgoed, blijkt bijvoorbeeld dat je in 2014 gemiddeld 120 euro per vierkante meter betaalde voor een werkplek aan het station van Antwerpen Berchem. In 2017 bedroeg die huurprijs al 142 euro per vierkante meter – oftewel een stijging van maar liefst 18 procent. Dat is zelfs 28 euro meer dan de gemiddelde huurprijs van andere kantoorlocaties in Antwerpen, wat meteen betekent dat stationslocaties tegenwoordig almaar vaker tot de duurste van de stad behoren.

Maar hoge huurprijzen houden de bedrijven er niet weg, integendeel. In 2017 werden aan het station van Antwerpen-Berchem achttien deals gesloten, en dat zijn er ruim vier keer meer dan in 2014. In totaal gaat het in 2017 om zo’n 40.000 m² verhandelde kantoorruimte.

“Het is duidelijk dat kandidaat-huurders niet meer alleen naar de huurprijzen op zich kijken, maar naar het totale kostenplaatje: algemene kosten, locatie én mobiliteit. Als ze dan de rekening maken, is het in veel gevallen alleen maar logisch dat ze voor een kantoorgebouw vlakbij het station kiezen.”

Ronny Nuten, hoofd kantorenmarkt Group Hugo Ceusters-SCMS

Noordwijk Brussel

Ook de noordwijk aan het station van Brussel Noord staat voor een gigantische transformatie. Er zijn een twaalftal concrete projecten in ontwikkeling die samen meer dan 400.000 m² omvatten. Eén van die projecten is onder meer de Silver Tower, bijna goed voor 40.000 m² kantoorruimte. Een belangrijk deel van die beschikbare ruimte zal opgenomen worden door de Europese Unie en andere Europese instellingen.

“In 2017 was vooral de EU een grote afwezige op de Brusselse kantoormarkt. Gemiddeld nemen zij zo’n 10 à 15 procent van de kantoormarkt in. Met de Europese verkiezingen in aantocht staat de Brusselse kantoormarkt voor een grote uitdaging in 2018 en de daaropvolgende jaren. Ongetwijfeld gaat de Noordwijk daar een cruciale rol in spelen.”

Ronny Nuten, hoofd kantorenmarkt Group Hugo Ceusters-SCMS

Recordfiles

Dat bedrijven hun werknemers in de buurt van een station willen laten werken, heeft alles te maken met de toenemende mobiliteitsproblemen. De files op Vlaamse snelwegen waren in 2017 langer dan de vorige jaren. De gemiddelde lengte steeg op werk- en schooldagen naar 169 km – 11 km meer dan in 2016, een absoluut record.

 

“In de keuze van hun kantoor worden bedrijven almaar meer verplicht om naar het openbaar vervoer te kijken. En dan komen ze vaak uit bij de stationsbuurten. Bovendien is deze evolutie positief voor alle partijen: bedrijven verliezen minder tijd door hun strategische ligging, werknemers lijden minder onder de file-miserie, en de stationsbuurten op zich floreren weer wat een stad vaak ten goede komt.”

 

Ronny Nuten, hoofd kantoorafdeling Group Hugo Ceusters-SCMS

Bovendien zijn niet alleen de kantoren in stationsbuurten aan een revival bezig, in 2017 werden er in heel het land grote stappen voorwaarts gezet op het vlak verhuur en verkoop van kantoorruimte. In Vlaanderen werd er vorig jaar zo meer dan 400.000 m² kantoorruimte verhuurd en verkocht, in heel het land ging het zelfs om 785.000 m² – oftewel een stijging van 8 procent ten opzichte van 2016.

Recente en toekomstige ontwikkeling kantoren stationsbuurten Vlaanderen

StationOntwikkeling# vierkante meter
Gent St. PietersDiamant17.000 m²
Gent St. PietersMG City5.000 m²
Gent DampoortQuantum8.000 m²
Brugge stationKAM gebouw44.000 m²
Brugge stationNieuw Brugge Fase III6.000 m²
Roeselare stationStadsontwikkelingsproject fase B6.700 m²
Aalst stationVl Overheid, Fed. Overheid, Stad Aalst42.500 m²
Hasselt stationCentennial project7.500 m²
Turnhout stationNiefhout10.000 m²
Mechelen stationMG city20.000 m²
Mechelen stationRagheno Business park100.000 m²
Mechelen stationEmmaüs-site6.000 m²
Mechelen stationVirix6.000 m²
Mechelen stationHet zegel7.000 m²
Antwerpen BerchemPost X & The Link100.000 m²

Lees in de link hieronder het volledige Trendsrapport van Group Hugo Ceusters-SCMS.

https://trends.ceusters.be

Bron: Bereal/Group Hugo Ceusters-SCMS