Winkelvastgoed moet zichzelf heruitvinden

We vullen ons winkelmandje steeds vaker online. Voorlopig leidt dat nog niet tot grote drama’s in de Belgische winkelstraten en shoppingcentra. Maar een krimpscenario wordt wel realistischer. Dat betekent werk aan de winkel voor retailers en vastgoedeigenaars.


Coolblue lanceert een Franstalige webshop voor Wallonië en Brussel, Blokker incasseert een recordverlies en sluit in ons land 69 van de 190 winkels, Fietswinkel.nl opent zijn eerste fysieke winkels in zes Belgische steden, Habitat stopt in België, het aandeel van Ahold Delhaize incasseert een forse tik na de overname van de supermarktgroep Whole Foods door Amazon… Het is een kleine greep uit de landelijke retailactualiteit. Gevestigde waarden krijgen klappen en nieuwe namen veroveren het speelveld. In veel gevallen is e-commerce de boosdoener dan wel de gamechanger.

Want met enkele jaren vertraging op de Europese koplopers vindt nu toch ook de Belg heel vlot de weg naar het onlinewinkelparadijs. “Een op de twee Belgen kan zich geen leven meer voorstellen zonder e-commerce”, verkondigt Comeos, de federatie voor handel en diensten, op basis van een grootschalige studie.

Tot voor kort leek de opmars van het webwinkelen evenwel nauwelijks te raken aan de handel en wandel in onze winkelstraten en shoppingcentra. Die tijd is voorbij. “De e-commerce groeit in een nooit gezien tempo”, getuigt Wouter Torfs, de CEO van Schoenen Torfs. Jorg Snoeck, de oprichter van het retailplatform Retaildetail, voorspelt turbulente tijden voor het Belgische winkellandschap. “In Nederland hebben de retailers en de winkelstraten het al zwaar te verduren gekregen. In België valt dat voorlopig erg goed mee. Maar ik vrees dat we hier nog door het dal moeten.” In een recent retailrapport heeft PwC het over uitdagende tijden voor de Belgische winkeliers. “De grootste omzetgroei voor retailers komt vandaag van hun onlinekanaal”, stelt Mathieu Van De Poel, director consulting bij PwC. “Dat zet uiteraard druk op het winkelvastgoed. Retailers moeten goed nadenken over hoe ze hun winkels – toch een belangrijke kostenpost – zullen inzetten.”

Machtsverschuiving
De gevolgen van de doorbraak van onlinehandel zouden niet zo ingrijpend zijn als het alleen maar om een verkoopkanaal zou gaan. Het internet heeft echter ook een enorme dosis transparantie geïnjecteerd in de detailhandel, en dat op wereldschaal. “Hypertransparantie”, noemt Jorg Snoeck dat fenomeen. “De consument heeft met een klik toegang tot zowat alle goederen die wereldwijd te krijgen zijn. Van elke 2 euro die we online uitgeven, verdwijnt 1 euro over de grens. Je krijgt dus een winkelmandje dat zo lek is als een zeef.”

De klassieke spelregels en rolverdelingen gaan op de schop. Producenten worden retailers, retailers worden merken, onlinewinkeliers duiken op in het straatbeeld en winkelketens veroveren het internet. “Veel retailers hebben een belangrijke switch gemaakt”, ervaart Evelien Van Hoecke, nationaal directeur retail bij de vastgoedadviseur JLL. “Tot voor kort was e-commerce nog de vijand. Nu zien ze de complementariteit met de fysieke winkel.”

Ook de traditionele machtsverhoudingen staan onder druk. “Dat is niet de eerste keer”, weet Jorg Snoeck. “Lange tijd lag de macht bij de producenten: zij bepaalden in grote mate wat in de winkels kwam. Slimme winkeliers hebben vervolgens de macht naar zich toegetrokken door meerdere winkels te openen en zo hun inkoopvolume te vergroten. Dat heeft geleid tot een boom van het winkelvastgoed. Het was een model dat teerde op zo groot mogelijke volumes draaien om lage inkoopprijzen te kunnen bedingen en hogere marges te realiseren. Maar de meeste van die winkelketens zijn ontstaan in een wereld zonder internet.”

In een omgeving waar, na de producten en de winkelketens, de consumenten voor het eerst volop aan zet zijn, is voor de winkeliers letterlijk werk aan de winkel. Niet dat de stenen winkel ten dode is opgeschreven. Integendeel, veel waarnemers zien het belang van de fysieke winkel nog toenemen. Maar dan wel in een andere rol: de winkel wordt meer een marketinginstrument en minder een verkoopkanaal. “De winkel van morgen wordt een medium, een plek waar de consument kan proeven, zien en voelen”, stelt Jorg Snoeck. “En een plek waar de winkelier de klant weer kent. Dat was de sterkte van het buurtwinkeltje, van de kruidenier die wist welk werk je deed en of je een hond had of een kat. Technologiebedrijven zoals Facebook en Google hebben die rol overgenomen: ze weten alles over je.” Retailers zitten ook op een berg data, maar gebruiken die nog onvoldoende, betoogt Snoeck. Ook Mathieu Van De Poel heeft het over een onderbenut potentieel. “De meeste retailers weten pas bij de betaling, als ze de klantenkaart vragen, wie ze voor zich hebben. Dat is een gemiste kans, want dan is het koopproces al voorbij.”

Evelien Van Hoecke wijst erop dat consumenten in toenemende mate op zoek zijn naar beleving en identiteit. “Bedrijven willen dat consumenten zich identificeren met hun merk”, zegt ze. “Een fysieke winkel is daar veel beter voor uitgerust dan een webshop.” Wouter Torfs bevestigt dat: “Waarom kondigt een onlinespeler als Zalando aan dat hij winkels opent op toplocaties in Europa? Omdat hij beseft dat een winkel een sterk instrument is om een merk te positioneren.”

Lees meer: Trends Knack

About

scooop.be is a real estate community with news for real estate developers, brokers, agents, and everyone with an interest in real estate.

We want to offer a quick access to all relevant news related to the real estate industry.

Our newsletter offers an overview of the most important news topics. We cover the worldwide market, however we focus more on the Benelux market.

Do not hesitate to send us your press releases, our editors will then decide if they contain enough news value and if so will publish them.

read more

Scooop © 2017 All Rights Reserved

Designed by WPSHOWER

Powered by WordPress