KMO’s niet klaar voor Europese regels databescherming

KMO's niet klaar voor Europese regels databescherming

Op 25 mei 2018 verstrengen de Europese regels voor wie gegevens van klanten bijhoudt. Bij veel KMO’s zorgt dat voor onrust, want voor velen zijn de regels onduidelijk en moeilijk toe te passen.

Regels roepen vragen op

Uiterlijk op 25 mei 2018 moet elke Europese ondernemer met een register kunnen aantonen welke klantengegevens hij bijhoudt, op welke manier en hoe lang. De klant krijgt meer rechten en kan te allen tijde vragen om zijn gegevens in te kijken, te verbeteren of te wissen. Wie zich niet in de regel stelt, riskeert boetes die kunnen oplopen tot twintig miljoen euro.

Elke onderneming moet bovendien zelf inschatten welke gegevens gevoelig zijn en hoe die het best beschermd worden. Dat roept veel vragen op, vooral bij de KMO’s voor wie initieel soepelere regels waren beloofd. “Voor een op de twee winkeliers wordt het nog een hele uitdaging om de nieuwe Europese databeschermingsregels (GDPR) toe te passen,” meent Unizo-gedelegeerd bestuurder Johan Bortier. “De tijd dringt en er blijft veel onduidelijkheid over de concreet te nemen maatregelen.”

Gezond verstand en duidelijke informatie

Lees verder op: RetailDetail

About

scooop.be is a real estate community with news for real estate developers, brokers, agents, and everyone with an interest in real estate.

We want to offer a quick access to all relevant news related to the real estate industry.

Our newsletter offers an overview of the most important news topics. We cover the worldwide market, however we focus more on the Benelux market.

Do not hesitate to send us your press releases, our editors will then decide if they contain enough news value and if so will publish them.

read more

Scooop © 2017 All Rights Reserved

Designed by WPSHOWER

Powered by WordPress