Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

Stijgend marktaandeel

In de eerste helft van het boekjaar 2017-2018 is de vergelijkbare omzet van Colruyt Group gestegen met 3,7% tot meer dan 4,4 miljard euro. Die cijfers houden geen rekening meer met het Franse foodservicebedrijf Pro à Pro, dat door Colruyt begin dit jaar verkocht werd aan Metro. Het marktaandeel van Colruyt Group in België (Colruyt, OKay en Spar) steeg in de eerste jaarhelft met 8 basispunten tot 31,89%.

De brutowinstmarge echter daalde van 26,2% naar 25,7% van de omzet. Die daling is te wijten aan de toegenomen prijs- en promodruk in de sector, zegt Colruyt Group. Er waren meer promotieacties van concurrenten, waarop Colruyt consequent reageerde met prijsdalingen, en dat drukte op de marges. “Het enseigne Colruyt garandeert haar klanten voor elk product op elk moment de laagste prijs. Bijgevolg konden sterke aankoopprijsstijgingen van leveranciers slechts in beperkte mate en met vertraging doorgerekend worden”, zo staat er nog in het persbericht. Ook verwijst de retailer naar toenemende grensaankopen als gevolg van de accijnsverhoging voor alcohol, en naar een stijgend aandeel van eigen merken.

Colruyt Group doet inspanningen om de kosten onder controle te houden, maar terzelfdertijd blijft het bedrijf onverminderd investeren in medewerkers, efficiëntie, duurzaamheid en veranderingsprojecten, met een lange termijnvisie. De netto operationele kosten bedroegen 17,8% van de omzet in 2017/18 (17,9% vorig jaar).

Online aandeel stijgt

Lees verder op: RetailDetail

About

scooop.be is a real estate community with news for real estate developers, brokers, agents, and everyone with an interest in real estate.

We want to offer a quick access to all relevant news related to the real estate industry.

Our newsletter offers an overview of the most important news topics. We cover the worldwide market, however we focus more on the Benelux market.

Do not hesitate to send us your press releases, our editors will then decide if they contain enough news value and if so will publish them.

read more

Scooop © 2018 All Rights Reserved

Designed by WPSHOWER

Powered by WordPress